Prastaré mayské rituály zohrávajú v príbehu guatemalského filmu Sopka Ixcanul dôležitú úlohu, hoci sa odohráva v súčasnosti. „Skôr, ako sme začali nakrúcať, priniesli sme aj sopke rituálnu obetu,“ priznala producentka Pilar Peredo.
Na kávovej plantáži pod sopkou žije aj sedemnásťročná Maria, ktorej rodina pochádza – ako väčšina domorodých robotníkov – z kmeňa kaqchikelských Mayov. Neláka ju predstava svadby s farmárskym predákom. Ale sľuby mladého zberača kávy, ospevujúceho „rajský život“ v USA, v nej vzbudzujú túžbu spoznať neznámy svet. ,,Oslovil ma silný príbeh a možnosť urobiť film v krajine, v ktorej sa málo nakrúca,“ pokračovala argentínska producentka. S guatemalským režisérom Jayrom Bustamantem, ktorého matka sa venovala zdravotníckej osvete v chudobných mayských komunitách, sa zoznámila v Paríži. „Ocenením bolo už to, že sme sa dostali do hlavnej súťaže Berlinale. Predstaviteľka hlavnej hrdinky Maria Mercedes Coroy nemala predtým žiadne herecké skúsenosti, jej filmová mama Maria Telón robí pouličné divadlo. Po Berlíne chodili v odevoch mayských domorodcov, ľudia ich spoznávali, pýtali si autogramy a chceli sa fotografovať,“ opísala Pilar Peredo. Už boli na letisku, keď im zatelefonovali, aby sa vrátili do festivalového paláca. Sopku Ixcanul ocenilo Berlinale Cenou Alfreda Bauera za originálny prínos k filmovému umeniu.
Drsný a poetický western
Mladík a spisovateľ sa v pustatine zhovárajú o neradostnej situácii Indiánov, ktorých „dobyvatelia“ divokého západu strieľajú ako zver. Blíži sa koniec 19. storočia a mladého aristokrata „vyhnala“ z rodného Škótska za oceán láska.
Trpký, vtipný, drsný aj poetický je western Slow West. Celovečerný hraný debut Johna Macleana, ktorý s hercom Michaelom Fassbenderom nakrútil v roku 2009 na mobil krátky film Muž na motorke aj cenou BAFTA ozdobený „kraťas“ Lúpež poslepiačky. Okrem úlohy producenta si v britsko-novozélandskom filme Slow West Fassbender aj zahral tajomného cudzinca, ktorý chráni neskúseného mladíka pred nástrahami nebezpečnej cesty.
V štýle filmového rozprávania spojil režisér a scenárista výtvarné cítenie (vyštudoval maľbu a výtvarné umenie) so skúsenosťami z nakrúcania hudobných videoklipov. Čaruje s obrazmi, na slovo je skúpy, klasický žáner zaodel do moderného šatu. Jednoducho skvelý zážitok.
Kto vyjde z kruhu, oslobodí sa
Matkina kaviareň a nekonečné polia… Sedemnásťročný Goob musí tiež priložiť ruku k dielu. Doma i pri práci vládne drsný Womack. Hrubián, ktorý žiadnu sukňu nenechá na pokoji. Ako sa z chlapca stáva muž, aj tak možno charakterizovať príbeh hraného debutu britského režiséra a scenáristu Guya Myhilla Goob. Odohráva sa v poľnohospodárskom Norfolku. Jediným únikom pred každodennosťou sú preteky starých áut.
Goob objavuje tajomstvá erotiky. Zároveň plný pochybností sleduje matkin vzťah k dominantnému machovi. Womack robí aj chlapcovi, ktorého „slabosť“ neznáša, zo života peklo. Dokáže sa vymaniť z emocionálne chudobného prostredia?
„Film je metaforou. Chlapíci, pretekajúci na starých otlčených autách, jazdia stále dokola, narážajú jeden do druhého. Keď niekto z nich takpovediac vyletí z neúprosného kolotoča, oslobodí sa,“ povedal Guy Myhill. Atmosféru emóciami pulzujúceho príbehu povýšil obrazmi, v ktorých strieda jednoduchú krásu krajiny s ošarpanosťou každodennosti. Prirodzená túžba mladosti vyslobodiť sa z jarma skúpeho osudu kontrastuje s temnotou Womackovej duše. Na rozdiel od Goobovej matky zmierenej s osudom je príťažlivá brigádnička pre mladého hrdinu prísľubom do budúcnosti. Myhillovi hrdinovia znepokojujú dlho po tom, čo divák opustí kinosálu.
„Žiadny zo súťažných filmov nebol veselý. Ale v každom bol kus nádeje,“ dodala členka medzinárodnej poroty hraných filmov Laura Almone.
http://kultura.pravda.sk/film-a-televizia/clanok/359585-kus-nadeje-je-v-kazdom-sutaznom-filme/