Jeden z najuznávanejších ruských režisérov, ktorý prerazil aj v Hollywoode, Andrej Michalkov Končalovskij, si na Art Film Feste počas sobotného otváracieho ceremoniálu prebral ocenenie Zlatá kamera.
Končalovskij patrí medzi najslávnejších ruských režisérov všetkých dôb. Prerazil nielen v sovietskom filme, ale aj v Amerike, kam emigroval v roku 1980, hoci už bol nositeľom titulu Národný umelec ZSSR.
„Jediný naozaj hollywoodsky film, ktorý som nakrútil, boli Tango&Cash. Film je totiž nezávislý, keď sa nedostane do hollywoodskej distribúcie. A z mojich snímok boli v takej distribúcii iba Tango&Cash,” povedal Končalovskij počas dnešnej tlačovej konferencie. ”Skúsenosť s nakrúcaním filmov v hollywoodskom systéme bola pre mňa dosť bolestná. V Sovietskom zväze som bol akoby nezávislejší než v Hollywoode. V Sovietskom zväze dostal človek peniaze a zadanie, aby nakrúcal v súlade s líniou strany. Ostatné bolo na ňom,“ pokračoval režisér.
A dodal, že nenakrúca klasické hollywoodske filmy, pretože kvalitní autori v Spojených štátoch už nepôsobia v Hollywoode, ale v televízii. Práve preto je vraj americká televízia mimoriadne kvalitná. “V americkej televízii je stále dovolené rozmýšľať. Rád preto robím pre televíziu, lebo mi stále umožňuje vyjadrovať svoje názory,“ vysvetlil.
Na dnešnej tlačovej konferencii sa viac ráz vyjadril stave hollywoodskej kinematografie.„V 80. rokoch bol Hollywood ešte stále miestom, kde bol každý s talentom či remeselnými zručnosťami vítaný. Film stál vtedy dva milióny dolárov, maximálne sedem. Veď Krstný otec bol nakrútený za šesť miliónov!“ zaspomínal si režisér na časy, keď do americkej mekky filmu emigroval. „Od 90. rokov však globalizácia premenila Hollywood na mašinu na peniaze. Už to nie je miesto pre režiséra, čo by chcel vyjadriť svoj názor na svet. Je to miesto pre ľudí, ktorí radi uspokoja partiu právnikov z Wall Streetu,” poukázal na fakt, že producenti teraz radšej investujú 100 miliónov dolárov do veľkého filmového projektu a ďalších 100 miliónov do jeho propagácie. Práve preto dnes podľa Končalovského v Hollywoode vzniká ročne 20 filmov, a nie 200 ako v 70. či 80. rokoch.
Napokon čerstvý nositeľ ocenenia Zlatá kamera pobavil svojou teóriou o pukancoch a filmoch. Podľa neho musia mať hollywoodske filmy hlasnú zvukovú stopu, pretože chrúmanie pukancov vytvára hluk, ktorý prehluší aj zvuk filmu. “Dá sa rozoznať, kedy film zaujme publikum, pretože v tej chvíli chrúmanie pukancov stíchne. Zaujímavé je, že kiná v Spojených štátoch zarábajú viac peňazí na predaji pukancov a koly, ako na samotných filmoch,“ povedal Končalovskij a upozornil smejúce sa publikum, že to myslí celkom vážne.
Andrej Končalovskij pochádza z vychýrenej umeleckej rodiny. Jeho pradedo a dedo boli známi maliari, rodičia uznávaní spisovatelia a jeho mladší brat Nikita Michalkov je slávny ruský herec, scenárista a režisér, ktorý má na konte Oscara za snímku Unavení slnkom.
Končalovskij vyštudoval známu filmovú školu – VGIK a už počas štúdií nadviazal spoluprácu a legendárnym ruským filmárom Andrejom Tarkovským, ktorý bol o dva ročníky vyššie. Spoločne napísali scenáre k Tarkovského debutu Valec a husle z roku 1960 aj k jeho kultovým snímkam Ivanove detstvo (1962) a Andrej Rublev (1969).
Ale jeho cesta vo filme nebola jednoduchá. Film História Asji Klačinovej, ktorá milovala, ale nevydala sa (1966) putovala na dve desaťročia do trezoru. Predseda KGB vraj vtedy povedal, že takýto film mohol nakrútiť iba agent CIA. Až v 80. rokoch sa náhodou podarilo nájsť zachránenú kópiu tohto filmu.
Za neoficiálne najlepší film v ruskom jazyku je označovaná Končalovského adaptácia Čechovovho Uja Váňu (1970), ktorú na jeho počesť uvádza aj Art Film Fest. Kredit nielen doma, ale aj v zahraničí si tvorca získal predovšetkým filmami Romanca o zaľúbených (1974) a takmer päťhodinovým opusom Sibiriáda v roku 1979, ktorý bol ocenený osobitou cenou poroty festivale v Cannes.
Päť rokov po emigrácii do Spojených štátov sa mu podarilo v roku 1984 zaujať v Hollywoode filmom Máriini milenci, v ktorom si hlavnú úlohu zahrala Nastassja Kinski, americký idol 80. rokov a držiteľka ocenenia Hercova misia z Art Film Festu.
Končalovského filmová práca zaviala aj na Slovensko, nakrúcal tu historický televízny film The Lion in Winter (2003) s Patrickom Stewartom a Glenn Close v hlavných úlohách. Získal zaň Emmy aj tri Zlaté glóbusy.
Art Film Fest 2012 – 20. Medzinárodný filmový festival Trenčianske Teplice/Trenčín
Festival sa koná pod záštitou predsedu vlády Slovenskej republiky Roberta Fica.
_____________________________________________________________________________________
Organizátori: ART FILM, n.o., FORZA, a.s.
Spoluorganizátori: Mesto Trenčianske Teplice, Mesto Trenčín, Kúpele Trenčianske Teplice
Festival finančne podporil: Audiovizuálny fond
Generálni reklamní partneri: KOOPERATIVA poisťovňa Vienna Insurance Group, Privatbanka
Hlavní reklamní partneri: Omnia Holding SE, Slovnaft, AquaCity Poprad, cestovná kancelária Hydrotour
Oficiálny prepravca: Lancia
Logistický partner: DHL