Hongkonská nová vlna nebola vedomým hnutím

Ste filmárkou, ale na tohtoročnom filmovom festivale v Trenčianskych Tepliciach zastávate pozíciu predsedníčky poroty. Čo je podľa vás ťažšie, hodnotiť filmy alebo byť hodnotený? To je ťažké povedať, ale myslím si, že nakrúcanie filmov je zložitejšie, pretože vždy je jednoduchšie povedať niečo ohľadom teórie. Pri výrobe filmu máte v hlave myšlienku a  čas ju spracovať. Pôvodný zámer sa však môže počas výroby rôznym spôsobom meniť, lebo spolupracujete s pocitmi a s hercami. Predpokladáte, že by sa výsledok mohol podariť, ale niekedy to dopadne trochu inak.  Začali ste ako asistentka u filmára King Hua, ktorý je povestný produkciou kung fu filmov. Ja som ho vlastne pri práci nikdy nevidela, pracovala som v kancelárii a odišla som o pár mesiacov za prácou do televízie, takže som vlastne mu pri nakrúcaní na pľaci nikdy nepomáhala. Potom ako ste nakrútili niekoľko vlastných filmov, strašidelných a kriminálnych, začali vznikať vaše najlepšie hodnotené diela, ktoré v sebe spájajú istú dokumentárnosť s rodinou melodrámou. Začala som pracovať v televízii, kde sme s kolegami museli robiť prácu, ktorá nám bola pridelená. No a dostali sme akurát seriál o policajtoch a ich skutočných prípadoch. Museli sme k nemu robiť dlhý a náročný výskum. Na projekte som spolupracovala s ďalšími režisérmi a bol celkom úspešný. K filmu som sa vlastne dostala po tomto televíznom seriáli. Nebolo však  mojím zámerom robiť sociálne drámy, skôr som ich dostávala pridelené vedením televízie. Oveľa viac ma priťahujú kung fu filmy alebo romantické príbehy. Po tridsiatich rokoch som sa však našla a teraz som sa zámerne vrátila k realistickým drámam. Ste takisto súčasťou hongkonskej „Novej vlny“. Ako by ste ju charakterizovali? Do Hongkongu som prišla po skončení štúdia filmu v roku 1975. V tom čase sa niekoľko ľudí z filmových škôl z celého sveta vrátilo do Hongkongu a všetci išli pracovať do televízie, lebo v tom čase boli filmové štúdiá rozpadnuté. V televízii sme nakrúcali televízne drámy a postupne sme sa od nich dostávali k celovečerným filmom. Nakrúcali sme realistické snímky, výpravné drámy, kung fu filmy a ostatní nás začali nazývať Nová vlna. Nešlo však o vedomé hnutie. Jednoducho sa to všetko prihodilo samo. Desať rozdielnych režisérov pracujúcich v televízii, začalo nakrúcať rôzne druhy filmov. Bol to nový trend v porovnaní so starými výpravnými drámami a filmami o kung fu. Michal Liba