V Hongkongu žije niečo pod sedem a pol milióna ľudí, teda približne 6 800 ľudí na jeden km2. Pre porovnanie, na Slovensku s päť a pol miliónom ľudí je hustota obyvateľov asi 111 na jeden km2. Tým sa vysvetľuje aj preferencia výškových budov, či už na bývanie, alebo na prácu. Súčasne dopyt po priestore zvyšuje jeho cenu. Ak náhodou nepracujete na vyššej manažérskej pozícii, kde by ste mohli zarábať priemerne 32 000 HKD (hongkonský dolár) mesačne, bežný priemerný zárobok je 15 800 HKD. Ak by ste si chceli prenajať byt v centre, za 38 štvorcov, ale s vlastnou kuchynkou a kúpeľnou, zaplatíte mesačné nájomné 22 000 HKD pri dvojročnej zmluve. Na kúpu zabudnite.
Problém sa stal takou súčasťou existovania v Hongkongu, že mu filmári venujú priestor nielen v sociálnych drámach (Night and Fog, r. Ann Hui; Chorý svet/Mad World, r. Wong Chun), ale presakuje do rôznych vyhranenejších žánrov. Už kultovou záležitosťou je splatter o dievčine, ktorá v túžbe po vysnívanom byte za rozumnú cenu kreatívnym spôsobom pozabíja potenciálnych susedov, Domov snov/Dream Home (r. Pang Ho-cheung), no minimalistický priestor na bývanie sa nedá prehliadnuť ani v nostalgicky romantickom Chungking Express (Wong Kar-war).
Cesta na Západ si túto skutočnosť berie za východisko pre komédiu, ktorej humor varíruje od intelektuálneho po hrubozrnnejší, slovný i situačný. Najmä je však servírovaný s výborným a hutným načasovaním, vtipy sú originálne a prichádzajú bez dlhej prípravy. Variabilita humoru vychádza tiež zo zostavy postáv, ktoré sa stretávajú v delenom „byte“, pričom každý z nich má k dispozícii jednu bunku o dĺžke cca 2 metre a šírke a výške asi tak po 0,80 metra. Chi Hin, vysokoškolsky vzdelaný mladý „nájomný“ blogger, píšuci najmä o nehnuteľnostiach, sa medzi nich dostáva na základe premysleného výpočtu, že životom v takto obmedzenom priestore ušetrí 8.000 HKD mesačne.
Aktuálna situácia na trhu s nehnuteľnosťami však nie je to jediné, čo si film berie na paškál. Chi Hinovými spolubývajúcimi sú skrachovaný maklér s nehnuteľnosťami a správca onoho bizarného priestoru, kamionista Ming, pracujúci medzi Hongkongom a Čínou, bývalý „nespravodlivo“ odsúdený väzeň v podmienke Cheung či Fung, ktorý túži byť pravým hongkonským gangstrom v dobe, kedy títo poriadne nemajú miesto ani vo filmoch (všimnite si, že novšie hongkonské krimi sa odohrávajú pred rokom 1996, alebo sa zločiny páchajú mimo Hongkongu). Spolu s vedľajšou postavou – dievčinou Lai – tak zastupujú nielen rôzne spoločenské skupiny, ale aj typy filmových postáv, ktoré sa pod vplyvom zavádzania čínskych cenzúrnych pravidiel z hongkonského filmu vytrácajú.
Jedným z veľmi hongkonských momentov je nápad začleniť do deja roztomilého corgiho Alecka, ktorý sa jedného dňa zjaví v byte našich piatich hrdinov. Corgi totiž v rokoch 2015-2017 patril medzi najobľúbenejšie plemená v Hongkongu. V súčasnosti ho prudko vytláča shiba inu. Zároveň s Aleckom prichádza vo forme jeho majiteľky, milionárskej dcéry – slečny Ka, typ postavy častý v čínskych filmoch, no najmä TV seriáloch, a to deti z bohatých rodín, tzv. fu er dai („bohatá druhá generácia“), ktoré poväčšine žijú z toho, čo ich rodičia zarobili a ešte stále sa pravidelne ocitajú v bulvároch pre rôzne škandáliky či neprístojné správanie.
Na záver jedna prekladateľská zaujímavosť. Originálny názov filmu, podľa ktorého vznikol aj ten slovenský „Cesta na Západ“, odkazuje k tradičnej legende o Opičom kráľovi, ktorá je referovaná aj v záverečnej titulkovej scéne. Anglický názov – v doslovnom preklade Potápajúce sa mesto: Odysea o kapsule je odvolávkou na mýtus o potápajúcom sa meste, ktorý hovorí o potope a o tom, ako si záchranu bolo treba zaslúžiť. Sama „kapsula“ je odkazom jednak na ubytovacie jednotky, ale aj na Hongkong sám, ako priestor v takejto kapsule uzavretý.
Predsa len, ešte jedna maličkosť. Recenzentský video blog The Silver Spleen ju označil za hongkonský film roku 2017.
Kristína Aschenbrennerová
Film zo sekcie Prísľuby z východu hrajú:
- júna: 14:00 Kino Slovan